Monday, July 26, 2010

SAMBAL TEMPOYAK ARWAH EMAK..


Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Hari ini saya hendak berkongsi resepi sambal tempoyak yang sangat mudah dari arwah emak saya. Suami saya juga suka makan tempoyak sejak tinggal di Kota Bharu ini sejak menikmati hidangan di salah satu kedai makan di Wakaf Che Yeh. Antara hidangan yang kami sekeluarga gemari ialah kulat goreng tepung, sup ayam kampung dan ayam kampung goreng. Di sini ada juga budu, sambal belacan dan tempoyak bersama ulam-ulaman. Biasanya suami akan makan tempoyak dengan sambal belacan.



Ketika hamilkan Noor Syuhadah dahulu saya tidak lalu makan dan hanya lauk ini yang jadi pembuka selera. Tinggal bersama mertua menjadikan saya seorang yang tidak boleh bermanja-manja ketika hamil walaupun bersama suami. Jadi jika saya teringin makan sesuatu saya akan berusaha memasaknya dengan ilmu memasak yang terbatas. Bagi saya pengalaman hidup mematangkan diri, saya anak ke 7 dari 9 orang adik beradik yang punya ramai kakak dan emak yang mahir dan rajin memasak. Hehe... Bayangkanlah, saya tidak berapa kenal dengan suami, apatah lagi bercinta sebelum berkahwin dan kemudian kena tinggal bersama mertua... Jom kita kongsi resepi mudah ini....

Bahan-bahannya:

10-15 biji cili api dihiris dua
segenggam bilis halus dicuci bersih dan ditoskan
3 biji bawang merah dimayang
2-3 sudu besar tempoyak

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga hampir garing, masukkan hirisan cili dan bawang merah yang dimayang. Kacau sebati hingga cili dan bawang tadi juga hampir garing.
2. Masukkan tempoyak dan kacau sebati.
3. Biarkan seketika di atas api dan bolehlah dihidangkan bersama nasi panas bersama ikan goreng dan ulam-ulaman.

*tempoyak ini memang telah sedia masin, masam, lemak dan manis, jadi tidak perlu tambah gula, garam dan perasa.

5 comments:

  1. Salam Anis,

    pembuka selera tu, sambal tempoyak. Anak2 sweetie dan suami tak suka tempoyak jadi..kalau sweetie teringin sangat bila time lunch kat opis ni carilah kat mana2 kedai/gerai.

    ReplyDelete
  2. Salam kak anis,
    Saya suka tempoyak ni.. Sambal mcm ni blm penah mkn. Biasa mkn smbl tmpyk yg campur dgn lada burung(cili padi) tumbuk. Yg tu buat sndiri pn blh.

    ReplyDelete
  3. salam kak anis,
    sambal tempoyak ni unik,kak. biasa saya jumpa yg campur2 gitu je.
    Mesti berselera sungguh makan nasi dgn sambal ni, kan? ;)

    ReplyDelete
  4. salam sweetie.
    mmg betul tu. akk mmg biasa mkn tempoyak tp masak mcm inilah. suami akk pula suka mkn dgn sambal belacan.

    salam en daun.
    kdg2 akk pn mkn mcm en daun buat tu tp abg tak tahan pedas. baguslah en daun ni, klu abg semua nak sedia n tinggal mkn je. hehe... mkn sbb akk tak keja agaknya.:)

    salam indah.
    ini resepi arwah mak akk indah. arwah mak tak penah mkn tempoyak tanpa dimasak. hehe...

    ReplyDelete
  5. Salam kenal..
    Sue tergoda dgn sambal tempoyak tu..Skodeng dr rumah kak hana..
    mesti sedap ni..
    Key..selamat berpuasa..

    ReplyDelete