Wednesday, July 28, 2010

PUDING ROTI MARBLE


Assalamualaikum dan salam tengahari buat pengunjung dapur kecil saya ini. Semalam saya cerita tentang puding roti rasa coklat, hari ini kita sembang tentang puding roti marble pula. Hehe... Puding roti marble ini dipopularkan oleh ibu muda, Hana yang pakar memasak nun di Jepun sana. Di rumah Izah (pakar muffin) pun ada, di rumah Chik Mimi (wanita berkerjaya) dan di rumah Yatie yang cantik manis serta suka memasak pun ada. Sekarang ada pula di dapur saya pula. Rasanya memang sedap, tidak sempat saya hendak snap gambar puding yang telah di potong. Jom jamu mata...



Saya letakkan resepi puding roti marble ini seberapa ringkas di bawah, bagi sesiapa yang teringin mencuba dan mahukan resepi yang lebih terperinci bolehlah ziarah dapur-dapur hebat Hana, Izahdaut, Chik Mimi dan Yatie....

Bahan-bahannya:

4 keping roti*
2 biji telur*
1/2 cawan susu pekat*
170 ml susu cair*
8 gram agar-agar serbuk
1/2 cawan gula
2 sudu besar mentega cair
31/2 cawan air
2 sudu besar koko

Cara-caranya:

1. Rebus 3 cawan air dan serbuk agar-agar hingga larut dan mendidih. Tambahkan dengan 1/2 cawan gula. Kacau lagi.
2. Kisar bahan-bahan bertanda * dengan baki 1/2 cawan air tadi hingga hingga halus.
3. Masukkan bahan-bahan kisar ke dalam adunan agar-agar dan kacau sebati.
4. Bahagikan kepada 2 bahagian. Sebahagian dibiarkan dengan warna original dan sebahagian lagi dicampurkan dengan koko.
5. Marbekan agar-agar tadi berselang seli sudu demi sesudu dengan kadar pantas sebab adunan agar-agar ini cepat beku.
6. Sejukkan dalam peti sejuk, dipotong-potong dan nikmatilah kesedapannya. Hehe...

No comments:

Post a Comment