Saturday, July 24, 2010

MENU KHAMIS LALU...

ikan mata uji rashid bakar


Assalamualaikum dan selamat pagi semula. Lauk-lauk simple ini saya masak Khamis lepas tetapi baru hari ini dapat dikongsi ceritanya bersama. Masa ke pasar hujung minggu lalu ada seorang kakak memberitahu saya yang ikan ini sedap dibakar. Beliau ada menyebut nama lain (panggilan di Kelantan) untuk ikan ini tetapi saya terlupa tetapi memang sedaplah. Hehe...


sambal kicap ringkas

Kalau saya dan keluarga di kampung tidak pernah cicah ikan bakar dengan sambal kicap seumpama ini tetapi keluarga belah suami memang inilah pencicah ikan bakar. Selain itu budu juga termasuk dalam senarai pencicahnya. Hehe... Arwah mak biasanya akan menyediakan sambal asam yang pedasnya berdesing sampai ke telinga namun rasanya masyaAllah enak sekali. Air tangan emak lah katakan....


asam rebus kacang panjang

Memang sihat hidangan kami hari itu sebab cara penyediaannya hanya bakar dan merebus. Hehe... Cuaca yang panas dua tiga hari lepas membuatkan saya masak secara ringkas sahaja. Saya suka meratah kacang panjang ini dan menghirup kuahnya yang masam-masam pedas.


sambal tumis ikan bilis


Hanya inilah masakan yang berminyak tempohari. Konon-kononnya hendak saya cicahkan dengan lempeng melayu tetapi sampai kesudah saya tidak dapat membuatnya. Akhirnya cicah dengan roti canai HPA yang lembut dan gebu. Hehe... Anak-anak pula lebih gemar cicah dengan roti keping yang dibakar.

No comments:

Post a Comment