Monday, May 17, 2010

NASI MENTEGA



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Hari ini saya masak menu baru nasi mentega. Resepi saya ambil dari rumah adik blogger "epok-epok pusing". Terima kasih ya. Beberapa hari lalu ada bertanya suami kalau saya masak nasi mentega boleh tak. Boleh katanya tetapi dengan syarat masakkan nasi dan lauk yang lain untuk beliau. Jadi saya ambil kesempatan beliau outstation ini untuk masak menu baru. Sedap dan simple. Memang tidak rugi mencuba. Jom kongsi resepi adik kita ini (saya masak separuh dari sukatan di bawah)....

4 cawan beras
11/2 inci tebal mentega
2 biji bawang merah dimayang halus
1 helai daun pandan (saya gantikan dengan rempah tumis 4 sekawan)
2 kiub pati ayam
1/2 cawan kismis

Cara-caranya:

1. Basuh basmathi dan toskan airnya.
2. Panaskan mentega dan tumis bawang, diikuti rempah tumis hingga layu dan naik bau.
3. Masukkan beras tadi dan kacau rata.
4. Tambahkan air secukupnya.
5. Masukkan daun pandan, kiub pati ayam dan kismis. Kacau rata.
6. Masak hingga nasi hingga masak seperti biasa.

No comments:

Post a Comment