Monday, May 17, 2010

AYAM MASAK SAMBAL BERMADU



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Ayam masak sambal bermadu ini saya sediakan untuk dimakan bersama nasi mentega. Saya tidak masak acar sebab hanya saya seorang yang memakannya. Saya hanya potongkan tomato dan timun sebagai ulaman sahaja. Resepi ini saya reka-reka sendiri, alhamdulillah rasanya tetap sedap apatah lagi dimakan bersama nasi mentega. Memang tidak muak. Jom kita kongsi resepi lagi...

Bahan-bahannya:

8 potong ayam digaul dengan garam kunyit dan digoreng separuh masak
5 helai daun limau purut
3 kuntum bunga cengkih
1 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
1 batang kayu manis
5 tangkai cili kering dikisar
5 biji bawang merah dikisar
1 biji bawang putih dikisar
2 batang serai dikisar
1/2 inci halia dikisar
1/2 inci lengkuas dikisar
2 sudu besar sos tomato
madu dan garam secukup rasa

Cara-caranya:

1. Tumiskan bahan kisar, rempah tumis dan daun limau purut hingga naik bau dan terbit minyak.
2. Tambahkan dengan sos tomato, garam dan madu secukup rasa. Kacau sebati.
3. Apabila bahan-bahan tumisan tadi sudah mesra, masukkan ayam yang digoreng tadi dan gaul sebati.
4. Biarkan di atas api seketika dan bolehlah dihidangkan.

2 comments:

  1. Salam,

    hmm nak try la masak ayam ni..kak sweetie ambil resepi ni yer. tq

    ReplyDelete
  2. salam sweetie.
    cubalah sweetie, mudah2an kena dgn selera sweetie n keluarga.:))

    ReplyDelete