Sunday, August 29, 2010

PANKEK MAYONIS



Assalamualaikum dan salam tengahari semua. Pankek mayonis ini juga merupakan edisi tertunda. Melihat anak-anak bersungguh-sungguh makan pankek yang saya buat tempoh hari membuatkan saya bersemangat membuat pankek lagi tetapi kali ini saya gunakan mayonis dalam pembuatannya. Resepi saya ambil dari dapur Yatie US. Terima kasih banyak Yatie. Sebenarnya resepi ini telah lama berada dalam simpanan saya dan ini merupakan kali ke dua saya mencubanya.

Bahan-bahannya:

11/2 cawan tepung naik sendiri *
1 sudu teh baking powder * - diayak bersama
3 sudu besar gula castor
secubit garam
60 gram butter cair - saya guna minyak jagung
1 cawan susu segar
2 biji telur
2 sudu besar mayonis

Cara-caranya:

1. Pukul telur, gula dan garam hingga sebati.
2. Tambahkan mayonis dan kacau lagi hingga sebati.
3. Masukkan susu segar berselang seli dengan tepung dan gaullah hingga adunan menjadi tidak bergentel-gentel.
4. Panaskan kuali non stik dan masukkan 1/3 cawan adunan pankek. Biarkan hingga timbul lubang-lubang kecil udara di atasnya dan terbalikkan. Buat hingga habis.
5. Sedap dihidangkan bersama madu dan mentega atau mengikut cita rasa masing-masing.


2 comments:

  1. salam kak...
    waduh terliurnya tengok penkek mayones tu...
    buka pose masih lama :(( hiks

    ReplyDelete
  2. salam deetha.
    resepi yatie ni, blh cuba mmg enak.:))

    ReplyDelete