Wednesday, January 6, 2010

TOMYAM AYAM





Assalamualaikum dan selamat malam buat semua pengunjung yang sudi singgah dan melayari blog saya. Mudah-mudah dikurniakan Allah dengan kesihatan dan dimudahkan segala urusan. Saya memang gemar makan dan menghirup kuah apa jenis tomyam pun. Saya menggemari rasanya yang pedas, masam, masin dan manis. Semalam saya masak tomyam ayam ini mengikut resepi saya sendiri. Alhamdulillah, suami kata sedap. Suami sebenarnya tidak berapa gemar makan tomyam, cuma saya dan anak-anak sahaja. Saya juga menyediakan ayam goreng berempah untuk hidangan tambahan. Seronok melihat suami dan anak-anak berselera makan. Jom kita kongsi resepi lagi.

Bahan-bahan yang diperlukan:

1/2 ekor ayam (dipotong kecil)
1 senduk cili kering dikisar
7 biji bawang merah *
3 biji bawang putih *
1 inci halia *
1 inci lengkuas muda *
7 biji cili api hijau dititik
7 batang serai dititik
7 helai daun limau purut dikoyak sedikit
3 biji limau nipis diperah airnya
1 batang lobak merah dipotong ikut suka
2 biji bawang besar dipotong berbaji
3 biji tomato dipotong berbaji
7 batang jagung muda sederhana besar dipotong ikut suka
segenggam kobis bunga dipotong ikut suka
serbuk perasa kalau suka
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara membuatnya:

1. Tumis cili kisar hingga terbit minyak. Masukkan bahan-bahan yang dikisar (bahan-bahan bertanda *) gaul bersama dan tumis lagi hingga naik bau.
2. Masukkan serai yang dititik, kacau sebati. Setelah berbau wangi, masukkan pula ayam yang telah dipotong dan gaulkan dengan rempah yang ditumis tadi. Masukkan air mengikut sukatan yang disukai serta daun limau purut.
3. Setelah mendidih, masukkan pula perahan air limau nipis, serbuk perasa, garam dan gula secukupnya.
4. Masukkan cili api hijau yang dititik, tomato, bawang besar, kobis bunga, lobak merah dan jagung muda. Biarkan di atas api seketika.
5. Tutup api dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment