Sunday, January 3, 2010

ASAM PEDAS IKAN DURI@MAYONG



Assalamualaikum semua. Hari ini anak-anak saya telah memulai sessi persekolahan semula. Sebelum subuh anak yang ke dua sudah bangun. Hari ini saya hanya membancuh susu kambing dan roti bakar sapu margerin ditabur gula untuk mereka bersarapan. Untuk bekalan ke sekolah pula saya menyediakan roti bawang putih. Anak-anak memang membawa bekal makanan ke sekolah sebab malu hendak bersesak-sesak membeli makanan di kantin sekolah. Macam saya la pulak. Hehe... Lauk asam pedas ikan duri ini pertama kali saya cuba masak. Dulu-dulu arwah mak dan kakak ke 3 saya yang rajin memasaknya. Semalam belanja basah di Pasar Wakaf Che Yeh terjumpalah pula ikan ini jadi saya langsung membelinya dengan persetujuan suami. Bahan-bahan mentah untuk memasak asam pedas ini saya gunakan yang macam biasa cuma saya tambah dengan cili merah yang dikisar sama 3 biji.

4 comments:

  1. gulai tempoyak ikan patin tau wat??hehe

    ReplyDelete
  2. tau tp kene tgk resepi la. hehe... dulu ms tinggal di kuantan mmg fav cik tp la ni tak blh telan dah, loya smcm.

    ReplyDelete
  3. SALAM ANIS...

    kecur tengok asam pedas ikan mayong ni...rasanya org johor yg suka ikan mayong ni ek....kalu kat sini susah gak nak jumpa ikan mayong ni anis...kadang2 ajer

    ReplyDelete
  4. salam kak zie. mungkin juga sebab arwah mak dulu rajin masak sebab bapak suka beli. kami adik beradik suka makan. hehe... first time jumpa kat kb ni. tp bila masak sendiri tekak tak mau telan, saya layan sardin je. anak-anak dan suami kata sedap. hehe...

    ReplyDelete