Thursday, January 28, 2010

AYAM MASAK RENDANG SANTAN



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Terima kasih kepada yang sudi singgah dan memanjangkan silaturrahim dengan saya. Kali ini saya buat entri tentang ayam masak rendang santan. Nampak pelikkan namanya. Saya dapat resepi ini dari internet dan dilebel 5 bintang, sumbernya dari majalah Perempuan edisi Jun 1994. Itu yang menjadikan saya teruja hendak membuatnya. Resepi ini saya ubah sikit-sikit mengikut kesesuaian selera saya dan keluarga. Hasilnya memang sedap, lebih-lebih lagi jika dilawankan dengan ketupat nasi, ketupat daun palas atau lemang. Saya makan dengan nasi sahaja. Di bawah ini saya letak resepi yang original, mana tahu ada rakan-rakan yang teringin hendak mencubanya.

Bahan-bahan yang diperlukan:
1 ekor ayam ( dikerat ikut suka )
50 biji cili kering *
1 inci kunyit hidup *
2 inci halia *
1/2 inci lengkuas *
8 ulas bawang merah *
8 ulas bawang putih sebesar telur ayam ( saya pun confuse )*
sedikit belacan *
3 batang serai *
1/2 sudu besar gula
1/2 cawan kopi minyak masak
1 sudu teh serbuk perasa
3 helai daun pandan
garam secukupnya

Cara-caranya:

1. Kisar lumat bahan-bahan bertanda *.
2. Panaskan minyak, masukkan daun pandan sampai hangus keluarkan.
3. Tumis bahan-bahan kisar dan ayam.
4. Masukkan santan ( tidak dinyatakan berapa banyak, saya letak 200 ml pati santan ), serai yang dititik dan 3 cawan air.
5. Didihkan dan masukkan garam, gula dan serbuk perasa secukupnya. ( saya renehkan dengan api perlahan hingga kuah pekat ).

Saya gantikan serbuk perasa dengan kiub ayam seketul, gula dengan manisan. Santan pula saya gunakan santan kotak ayam brands warna biru. Sementara daun pandan saya biarkan dimasak bersama bahan-bahan yang lain.

No comments:

Post a Comment