Wednesday, January 27, 2010

RESEPI ASAM PEDAS DAGING

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Buat pengetahuan semua yang tanya tentang resepi asam pedas daging, bahan-bahan yang saya gunakan sama macam saya masak asam pedas ikan dan ayam. Sesetengah orang menambah lada hitam, serai dan lengkuas tetapi saya tidak letak sebab takut hilang keaslian rasa asam pedas itu. Selalunya saya masak mengikut selera suami. Hehe... Malu juga bila ramai yang bertanya sebab saya bukan pandai sangat masak. Hehe...

Bahan-bahannya:

500 gram daging lembu ( selalunya saya beli daging khas untuk masak gulai )
3 senduk cili kering ( direbus, dicuci, ditos dan dikisar )
5 biji bawang merah sederhana besar *
2 biji bawang putih *
1 inci halia *
1 inci kunyit hidup *
sedikit belacan
air asam jawa secukupnya
3 keping asam keping
secekak daun kesum
gula dan garamsecukup rasa

Cara-caranya:

1. Daging dihiris sederhana nipis ketepikan.
2. Kisar bahan bertanda * hingga lumat.
3. Panaskan minyak, tumiskan cili kering kisar dan diikuti bahan-bahan yang lain hingga naik minyak.
4. Masukkan daging, gaul mesra. Perlahankan api dan tutup periuk. Biarkan air dari daging kering. Kacau sekejap-sekejap.
5. Bila air daging telah kering, masukkan air secukupnya dan biar mendidih.
6. Bila mendidih masukkan air asam jawa, kacau dan masak lagi.
7. Bila daging empuk, masukkan garam dan gula secukupnya. Akhir sekali masukkan daun kesum yang telah dilurut dari tangkai, direndam dan dicuci bersih.
8. Biarkan seketika atas api dan siap untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment