Friday, January 15, 2010

PENCUK DAN SAMBAL TUMIS TELUR

Arwah emak panggil acar ini pencuk. Begitu juga dengan orang kampung saya.


Telur dan sambal yang dimasak bersama berjam lamanya dengan api kecil.


Telur dan sambal yang telah dimasak semalaman tetapi kadang-kadang belum tentu mencapai piawaian selera suami. Hehe...


Assalamualaikum dan selamat petang semua. Pencuk atau acar jelatah ini semua orang sudah tahu cara membuatnya. Memandangkan ada nenas lebih selepas memasak asam rebus, ada pula timun dan bahan-bahan mentah yang lain, saya pun buatlah. Manakala sambal tumis telur ini pula resepi ringkas kegemaran suami. Dulu-dulu arwah mak kalau masak mesti bahan bumbunya ditumbuk, tidak pernah pakai blender. Saya paling suka makan sambal tumis telur arwah emak. Arwah pula tidak lupa menyediakan juadah ini setiap hujung minggu bila saya pulang ke rumah. Suami pula agak cerewet jika minta saya menyediakan sambal telur ini. Sambal dan telur mesti dimasak lama dengan api kecil supaya rasa sambal menyerap ke telur dan telur menjadi keras. Kadang-kadang terpaksa dibiarkan semalaman. Dulu, semasa beliau bekerja di Pusat Profesional JB, suami selalu makan di kedai Gelombang Biru kepunyaan Hj Hanifah, seorang pesara tentera laut. Beliaulah yang memperkenalkan juadah ini. Kami sama-sama berjiran ketika tinggal di Bkt Saujana. Menurut beliau sambal telur yang dijual telah dimasak semalaman, namun ada juga pelanggan yang tidak gemar memakannya sebab keras. Suami saya pula suka. Hehe.. Macam-macam...

No comments:

Post a Comment