Saturday, November 28, 2009

TELUR MASAK KICAP



Salam semua. Ini lagi satu lauk yang saya akan masak di saat kritikal. Selalunya saya masak simple sahaja tetapi kali ini saya terlebih rajin pula.

Bahan-bahannya:

5 biji telur gred A ( lebih pun takpe )
10 biji cili kering }
5 biji bawang merah } dikisar
1 biji bawang putih }
1 cm halia }
1 batang kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
3 biji bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 - 5 biji cili merah ( dihiris menyerong )
1 biji bawang besar ( dihiris ikut suka )
1/4 cawan kicap pekat jenama Tamin
1 ketul kiub ikan bilis
gula secukup rasa
sedikit asam jawa
air

Cara-caranya:

1. Rebus telur hingga masak dan dikupas kulitnya
2. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang
dan buah pelaga.
3. Selepas bahan yang ditumis mesra, masukkan sedikit air asam jawa, kicap, gula dan kiub ikan
bilis. Gaul hingga sebati.
4. Masukkan telur yang dikupas dan air hingga tenggelam telur tadi. Kecilkan api dan masak
dengan api sederhana. Ketika kuah menjadi hampir pekat masukkan cili merah dan bawang besar yang di hiris tadi.
5. Masak lagi hingga bahan-bahan hiris menjadi agak layu dan kuah pekat.

Salah satu sebab kenapa saya masak dengan cara ini ialah kerana suami suka makan telur yang betul-betul telah menyerap rasa kicapnya dan bila dimakan rasa kenyal. Jika saya menggunakan telur yang digoreng, masakan saya ringkas sahaja.

No comments:

Post a Comment