Thursday, November 12, 2009

KUIH CEK MEK MOLEK



Salam semua. Hari ini saya nak cerita pasal kuih cek mek molek. Sebenarnya kuih ini pertama kali diperkenalkan kepada saya dan keluarga oleh kakak saya Ina. Almaklumlah kita orang Johor mana nak tahu tentang kuih-muih dari pantai timur ni. Selepas berpindah ke Pahang dan Kelantan, kebanyakkan gerai menjual kuih muih pasti ada menjual kuih ini. Suami pula berminat memakannya. Selalunya saya beli yang dah siap saja tetapi kali ini saya buat sebab keledek lebihan kuih bom semalam pun ada. Untuk membuat cek mek molek ini saya gunakan 800gm keledek yang direbus dan dilenyek, 3/4 cawan tepung gandum, 1 sudu besar tepung pulut (untuk mengelakkan kuih ini pecah ketika digoreng) dan gula pasir untuk inti. Cara-cara membuatnya mudah sahaja, lebih kurang hendak membuat kuih keria. Gaul sebati tepung gandum, tepung pulut dan keledek. Bulat-bulatkan, buat lubang di tengah dan bubuh inti gula pasir. Bulatkan semula dan bentuk memanjang, kemudian goreng.

No comments:

Post a Comment