Saturday, November 14, 2009

DAGING MASAK MERAH



Salam semua, hari ini saya hendak buat entri tentang masakan daging masak merah. Resepi diajarkan oleh salah seorang staff suami dari Tingkat 3, Bangunan Seri Mutiara, Kota Bharu. Kak Azizah namanya. Beliau memang pandai memasak dan saya masih tidak dapat melupakan makan ketupat nasi dengan kuah lodeh dan sambal tumis bilis beliau sewaktu jamuan hari raya tahun lepas. Sedap betul, ditambah dengan sikapnya yang keibuan dan ramah tamah. Resepi ini pun saya tidak dapat mengikut sepenuhnya ajaran beliau sebab sewaktu membeli daging tempoh hari, penjual daging itu telah siap-siap menghiriskan daging ini nipis-nipis. Seeloknya biarlah daging yang belum dihiris dan direbus bersama pewarna merah. Setelah daging empuk barulah dihiris agak nipis. Kemudian di kuali lain pijarkan minyak dan tumiskan hirisan bawang besar, hirisan cili merah dan hirisan cili hijau. Sesudah agak layu masukkan hirisan daging tadi dan ditambah sos tiram, sos cili serta sos tomato sesedap rasa. Di sini saya tambahkan lobak dan juga tomato. Kacau mesra, setelah sebati tutup api. Bila saya mencuba sesuatu resepi yang baru si kakak rajin merasainya, cuma suami tidak berminat. Bila ditanya katanya saya tak minat lauk-lauk moden ni.

No comments:

Post a Comment