Tuesday, November 17, 2009

KUIH SIPUT



Salam semua. Hari ini saya hendak bercerita sikit tentang kuih siput. Sebenarnya sudah lama saya teringin hendak membuat kuih siput ini tetapi kurang arif bagaimana cara hendak menghasilkannya. Bila saya cari di internet, banyak versi rupanya. Alamak, keliru la pulak nak ikut resepi yang mana satu. Kemudian hello mak dara@mak mertua (actually mak yok, saja je panggil mak dara, glamer sikit). Hehe.... Lagi le tak meyakinkan cos macam dah ingat-ingat lupa. Saya ingat di awal perkahwinan (3 tahun saya tinggal bersama keluarga suami) beliau ada menguli dohnya sementara saya dan suami melenyek atas papan kuih siput tu. Asyik kena sound je, terbesarlah, nanti goreng tak cantiklah, bla bla bla... ikut macam nuar (suami) buat cantik comel-comel aje, macam-macamlah. Hehe... Bila time menggoreng lagi sedap. Kurang garinglah, berminyaklah, so apa-apa just refer dekat beliau sahajalah. Akhirnya saya buat ceduk mana-mana resepi yang patut bertepatan dengan bahan-bahan mentah yang saya ada iaitu tepung, telur, rempah kari, gula, garam, udang kering, marjerin dan bawang besar. Saya perhatikan anak-anak suka makan, selama ini saya beli sahaja tetapi biasalah kadang-kadang rasanya tidak kena dengan tekak mereka. Bab lenyek-melenyek ini saya bereskan dengan anak ke 2. Bukan main comel lote hasil lenyekkan beliau. Saya, hentam sahajalah. Cantik juga. Si kakak melayan adiknya yang kecil bermain ps2. Bila dah siap digoreng saya tanya, sedap tak. Sedaplah mak. Hehe... Cuti sekolah ni boleh buat lagi...

No comments:

Post a Comment