Friday, November 13, 2009

SOTONG GORENG TEPUNG




Sebenarnya resepi sotong goreng tepung ini blogger merahsamar cottage yang mengajarnya. Saya pernah cuba resepi dari Chef Norzailina tetapi agak liat sedikit sotongnya ketika dimakan, tetapi tepung gorengannya memang sedap. Mungkin saya terlebih goreng agaknya. Resepi kali ini mudah menyediakannya dan tidak memakan masa yang lama. Tepung gorengannya juga rangup dan sotongnya juga lembut. Untuk membuatnya cuma perlukan tepung naik sendiri, sotong yang sudah dibuang selaput, sedikit garam dan lada sulah , daun saderi yang dicincang halus serta telur. Mula-mula pukul telur dengan garam dan lada sulah, kemudian masukkan daun saderi yang dicincang halus. Kacau sebati. Gaulkan sotong yang telah dipotong bulat-bulat ke dalam telur tadi dan lumurkan dengan tepung naik sendiri. Goreng dengan api sederhana. Anak-anak saya suka makan sotong goreng tepung resepi Mak Ina ini dan mereka kata lebih sedap dari yang dulu. Bila anak-anak suka makan, bertambah semangatlah saya hendak memasak. Pernah tetamu suami datang dari Seremban dan saya hidangkan menu ini, alhamdulillah licin. Hehe...


No comments:

Post a Comment