Friday, November 6, 2009

SULAMAN PANGKAH





Hobi menjahit sulaman pangkah ini sudah bertahun saya tinggalkan. Saya menjahit sulaman pangkah ini dari sejak zaman anak dara lagi. Banyak jugalah hasil sulaman ini yang telah dibingkaikan dan sebahagiannya digantung di kampung. Lebih-lebih lagi waktu itu arwah mak suka melihat hasil tangan saya, apatah lagi setelah dibingkaikan. Arwah mak memang tidak pernah memuji tetapi arwah selalu melahirkan perasaannya dari gambaran air muka. Setelah berkahwin dan berpindah ke Johor Bahru keinginan masih ada tetapi tidak tahu hendak beli bahan jahitan di mana. Kemudian bila lahir anak ke dua, saya menghasilkan sulaman masjid, saya pun sudah lupa di mana saya membeli kelengkapan jahitan maklumlah anak saya pun sudah menginjak 11 tahun. Tidak seperti sulaman pangkah, ianya kena menggunakan penghidang untuk memudahkan jahitan. Kemudian setelah berpindah ke Bandar Putra, Kulai hobi ini bercambah semula hinggalah suami mengingatkan awak buat banyak-banyak ni nak gantung di mana, dinding dah penuh. Hehe... Jadi saya pun berhentilah. Sulaman pangkah gambar pemandangan ini saya hasilkan sewaktu tinggal di Kuantan tetapi tidak dibingkaikan. Sewaktu anak saya bersekolah menengah dan diberi tugasan oleh guru untuk menjahit sulaman pangkah barulah saya menjahit semula.Terfikir juga saya, bilakah saya dapat menghasilkan sulaman pangkah lagi...

No comments:

Post a Comment