Wednesday, February 3, 2010

SOTONG MASAK HITAM



Assalamualaikum dan selamat petang semua yang sudi mengunjungi blog saya. Hari ini saya masak sotong masak hitam pula. Teringin pula hendak makan. Minggu lepas sudah masak sambal tumis. Arwah emak dulu tidak pernah masak sotong seperti ini sebab arwah geli dengan pundi-pundi hitam sotong itu. Selalunya arwah masak kunyit, tumis asam dan sambal tumis sahaja. Bila saya berumahtangga dan menjadi ahli keluarga baru, barulah saya mengenali masakan yang simple tetapi sedap ini.

Bahan-bahannya:

500 gm sotong ( disiang dan diambil pundi hitamnya, cuci bersih )
5 biji bawang merah *
1 biji bawang putih *
1/2 inci kunyit hidup *
1/2 inci halia *
1 biji bawang besar di hiris nipis-nipis
9 cili api hijau biar sebiji-sebiji
1 kuib pati ikan bilis
air asam secukupnya
garam dan gula secukupnya

Cara-caranya:

1. Kisar bahan bertanda * dengan air asam
2. Gaul bahan kisar bersama garam dan gula dan perap sebentar.
3. Panaskan sedikit minyak dan tumis sotong yang telah diperap dengan bahan-bahan kisar.
4. Masukkan kiub ikan bilis dan gaul sebati, masukkan cili api dan hirisan bawang besar.
5. Biarkan sotong di atas api hingga air sotong hampir kering.

1 comment:

  1. slalunya kalu sotong masak itam ni , abah ngan mak saya guna sotong yg gemuk tu (sotong katak).selepas cuci bersih (jgn dipotong-biar seko2 dan biar itamnya tu)kene rebus dl laa sotong tu.lepas rebus, buang tulang sotong tu..then masak laa ikut mcm resepi cikgu ni..hehe

    ReplyDelete