Tuesday, February 9, 2010

SINGGANG IKAN AYA@TONGKOL


Sambal belacan ala Mak Yok ( ibu mertuaku )


Assalamualaikum dan selamat petang semua. Hari ini menu saya ringkas sahaja. Ikan aya masak singgang, sambal belacan, ikan aya goreng dan ulam timun. Masakan ini adalah permintaan suami. Semalam suami bengang sahaja saya masak soto ayam. Maaf ya bang, lain kali masak nasi berlauk sahaja. Masakan ini arwah emak yang ajar. Arwah kalau masak pindang mesti bubuh daun kunyit di dalamnya supaya 'seger' ( maaf saya tak tahu nak translate ke bahasa melayu. Hehe..) bila dihirup kuahnya dan berbau wangi. Saya tak letak sebab pasti suami tidak suka. Lagi satu arwah akan tumbuk halia, kunyit hidup dan belacan bersama. Arwah juga gunakan air asam jawa. Saya pula main hiris-hiris dan guna asam keping sahaja. Jom tengok resepi...

Bahan-bahan:

3 ekor ikan aya@tongkol saiz sederhana
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
7 biji cili api ( dibiarkan sebiji-sebiji )
2 biji cili merah ( dibelah 4 )
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
sedikit belacan
3 keping asam keping
garam, gula dan perasa secukupnya

Cara-caranya:

1. Hiris nipis bawang merah, bawang putih, halia dan kunyit hidup.
2. Masukkan ikan aya, bahan-bahan yang dihiris, belacan, asam keping, cili api dan cili merah ke dalam periuk.
3. Masukkan air secukupnya untuk kuah, masak hingga mendidih.
4. Setelah mendidih masukkan gula, garam dan perasa secukupnya.

Untuk sambal belacan ala Mak Yok pula, bahan-bahannya:

5 biji cili merah
seketul belacan
1 biji limau kasturi @ 1 biji tomato masak ranum ( saya tak letak cik abe tak suka )

Cara-caranya:

1. Bakar belacan dan lada merah hingga layu.
2. Masukkan dalam lesung batu dan tumbuk lumat.
3. Setelah lumat masukkan tomato dan lenyek lagi. Kalau tidak pakai tomato, perahkan air limau kasturi.

Arwah emak saya kalau buat sambal belacan guna cili api dan belacan bakar. Tumbuk lumat dan perahkan limau sambal. Kalau makan telinga berasap tetapi sedap sangat tak boleh nak gambarkan. Suami pula tak tahan pedas jadi saya buat ikut selera beliaulah.

No comments:

Post a Comment