Tuesday, February 23, 2010

IKAN KEMBONG GORENG BERLADA ALA MINANG



Assalamualaikum dan selamat pagi buat yang sudi menziarahi blog saya. Terima kasih diucapkan. Satu lagi resepi mudah yang saya ambil dari internet kepunyaan blogger lelaki tetapi saya sudah lupa siapa. Beliau memasak untuk isteri dan menurut blogger ini sepanjang isterinya menikmati hidangan ini tidak putus-putus si isteri memuji keenakkan masakan si suami. Beruntung sungguh punya suami rajin ke dapur. Suami saya pula kadangkala ringan tangan juga menolong saya mengemas dan melipat kain. Hehe... Masakan beliau yang pernah saya rasa nasi goreng kampung sahajalah, itu pun ketika saya terlantar sakit tidak boleh bangun. Sesekali suami masak memang sedap sehingga anak yang ke dua lebih gemar makan nasi goreng air tangan ayahnya. Ikan kembong goreng berlada ini boleh tahan sedapnya dan memasaknya cukup ringkas. Saya olah sedikit bagi memudahkan kerja dapur saya. Kepada yang empunya resepi jika terbaca entri saya ini saya ucapkan ribuan terima kasih.

Bahan-bahannya:

2 ekor ikan kembong sederhana besar dilumur garam kunyit dan digoreng garing.
7 biji cili merah dikisar
5 biji bawang merah dikisar
garam, gula, air asam dan perasa secukupnya.

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan yang dikisar hingga pecah minyak.
2. Tambahkan sedikit air asam dan kacau sebati.
3. Masukkan garam, gula dan perasa secukupnya. Kacau sebati dan bila pecah minyak, masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Gaul sebati dan biar seketika di atas api.

No comments:

Post a Comment