Sunday, February 21, 2010

MEE GORENG MAMAK



Assalamualaikum semua dan selamat pagi Ahad. Sementara menanti suami bersiap untuk ke airport Pengkalan Chepa, saya curi-curi mengadap laptop. Suami outstation lagi hingga Selasa. Anak-anak pula mula bersekolah setelah seminggu bercuti. Semalam, sekali lagi saya menemani suami pergi kenduri kahwin sebagai ahli rombongan pengantin lelaki berdekatan dengan istana lama. Kebetulan pengantin lelaki yang berasal dari Muar, adik bongsu kepada bekas CEO suami Datuk Abdul Karim Jalil. Pengantin perempuannya cantik sekali, yang lelaki pun lawa. Memang sepadan. Berbalik pada mee goreng mamak ini, resepinya saya ambil dari buku masakan tulisan Chef Hanieliza, ' Mi, Mihun & Kuetiau. Jadi ikut udang-undang saya tidak boleh menyalin balik resepi beliau di sini. Cuma yang boleh saya katakan mee goreng mamak saya ini tidak ada taugeh dan sawi, saya juga tambahkan isi kerang ( ingatkan hendak masak char mee) di dalamnya. Buku masakan tulisan beliau saya beli di Kedai Buku Popular dengan harga RM 5.50 sahaja. Berbaloi sungguh dengan resepi-resepi yang ada, cuma agak terkilan sebab suami dan Syuhadah kurang gemar rasanya, cuma Hamimah dan saya sahaja yang suka memakannya. Adatlah, lidah dan citarasa orang berbeza. Jom jamu mata...

No comments:

Post a Comment