Sunday, February 21, 2010

SOTONG MASAK HITAM ALA MELAKA



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Hari ini saya dan anak-anak makan nasi berlauk sotong pula. Resepi ini saya ambil dari internet. Pening juga memikirkan hendak dimasak apa sotong ini jadi bila terlihat sahaja resepi ini saya terus mencubanya. Lagi pun bahan-bahan mentah yang diperlukan ada dalam stok. Anak-anak memuji sedap, bagi saya pula lauk ini berbau harum serai dan jintan manis. Tak percaya, cubalah masak. Hehe... Buat suami yang berada di Kuala Lumpur malam ini, saya sudah buat entri sotong masak hitam seperti yang diminta. Buat rakan-rakan semua, jom kongsi resepi...

Bahan-bahannya:

500 gram sotong dipotong-potong, dicuci bersih dan diambil pundi hitamnya
3 batang serai dititik
5 biji bawang merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
1/2 inci halia ditumbuk
1/2 sudu kecil jintan manis dikisar
1/2 sudu teh lada hitam ditumbuk
1 biji bawang besar dihiris
1 sudu besar cili kering dikisar
2 sudu besar air asam jawa
garam, gula dan perasa secukupnya

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang ditumbuk dan dikisar hingga naik bau. Tambahkan cili kisar dan tumis lagi.
2. Masukkan serai yang dititik dan hirisan bawang besar dan digaul sebati.
3. Bila naik bau, masukkan sotong diikuti dengan air asam, garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.
4. Tutup api setelah sotong tadi masak ( sotong tidak memerlukan masa yang lama untuk masak).

No comments:

Post a Comment