Friday, February 19, 2010

GULAI DAGING BERSAMA UMBUT PISANG



Ini pula cenderahati yang saya dapat sewaktu menghadiri majlis perkahwinan adik ipar CEO SSM di Machang. Di dalamnya ada kek coklat siap bertopping yang enak.


Assalamualaikum dan selamat malam semua. Hampir seminggu saya tidak berkesempatan mengemaskini blog. Sepanjang waktu cuti CNY ini saya agak sibuk, selain menguruskan rumahtangga saya juga menemani suami melangsaikan tugas di luar di samping memenuhi jemputan kenduri dan make gula ( perkahwinan ). Gulai daging bersama umbut ini bukan saya yang masak tetapi lauk yang saya makan ketika menghadiri jemputan kenduri staff suami iaitu Tn Hj Muhammad Mustaffa. Bila saya tanya beliau dan isteri cara membuatnya, mereka pun tidak tahu. Terbantutlah hasrat saya hendak belajar masakan yang enak dan lazat ini dan dikongsi bersama rakan-rakan semua. Sesiapa yang pernah tinggal di Kelantan tentu pernah merasa gulai ini. Menurut tuan rumah sebelum dimasukkan ke dalam kawah, daging lembu dicincang kasar dan digaul dengan garam kunyit. Itu sahaja informasi yang saya dapat. Hehe... Selain gulai daging umbut pisang ini, kami juga dijamu dengan ikan masin, sambal belacan, ayam masak pedas dan acar bersama nasi putih Memang sedap sangat. Jom jamu mata...

No comments:

Post a Comment