Wednesday, March 17, 2010

SOTONG MASAK PRUNE



Assalamualaikum dan selamat malam. Hidangan untuk tengahari tadi. Sepatutnya daging yang dimasak prune ini tetapi saya sahaja hendak tukar selera. Resepi saya ambil dari internet. Tidak silap saya blogger itu namanya dayangkek. Kalau beliau ada terbaca entri saya ini saya ucapkan ribuan terima kasih. Suami kata sedap tetapi tidak kena dengan selera beliau. Suami kecewa sebab bila lihat lauk ini suami ingat sotong masak hitam tetapi bila dimakan lain pula rasanya. Maaflah ya bang. Lain kali saya masak lauk sotong kegemaran abang tu. Biasalah saya ini kalau hari-hari masak menu yang sama tiada semangat hendak ke dapur, sesekali hendak kelainan juga. Jom tengok resepi...

Bahan-bahannya:

600 gram sotong
10 biji cili kering*
7 biji bawang merah*
2 biji bawang putih*
1/2 inci halia*
3 batang serai*
rempah tumis 4 sekawan
sos tiram
kicap manis
1/2 cawan prune dikisar
garam, gula dan serbuk perasa secukupnya

Cara-caranya:

1. Kisar bahan-bahan bertanda* dan tumis bahan-bahan kisar tadi bersama rempah tumis hingga naik bau.
2. Masukkan prune yang dikisar tadi dan kacau sebati.
3. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Yang ini saya tidak sukat dan pakai agak-agak sahaja.
Kacau lagi.
4. Rasakan masin, lemak dan manisnya. Prune sudah sedia masam.
5. Masukkan sotong, gaul sebati dan biar seketika di atas api. Sotong tidak perlu masa yang lama untuk masak dan ianya mengeluarkan air sendiri jadi dapatlah kuah yang pekat.

2 comments:

  1. Mak aii..telan ayaq liuq tgk menu kak anis yg ni. Peberet sy ni kak anis.. Blm lunch lg ni. Dpt mkn nasik lauk sotong msk prune yg mlm td pn ok sgt2 ni.Kna pulak ada budu dn ulam..

    ReplyDelete
  2. salam en daun. lain kali akk masak akk bagi rasa ya. hehe...

    ReplyDelete