Thursday, March 4, 2010

OLE-OLE DARI PENGKALAN KUBOR



Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Hampir seminggu blog saya tidak dikemaskinikan namun masih ada juga pengunjung yang sudi datang. Saya ucapkan ribuan terima kasih pada semua. Maulidur Rasul yang lalu biras saya berkunjung dari Subang Jaya, jadi dikesempatan ini saya mengajak beliau ronda-ronda sekitar Pasar Buluh Kubu, Pasar Khadijah, Kawasan Bebas Cukai Pengkalan Kubor dan Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Kelantan ini jika musim cuti, tidak kiralah cuti apa pasti padat dengan pelancong dalam negeri yang hendak membeli-belah. Sesak di jalan-jalan utama tidak payah cakaplah... Kadang-kadang ada yang hendak turut sama berjemaah solat subuh dengan Tuan Guru Nik Aziz dan kemudian mengikuti kuliah subuh beliau pada hari Jumaat.
Saya juga sempat menjamu biras saya dengan nasi berlauk dari kedai pokok ceri. Ayat pertama yang keluar dari mulut biras saya tu ialah murahnya Kak Anis. Hehe.. Bayangkanlah suami membeli 5 bungkus nasi berlauk dengan harga tidak sampai RM12. 3 lauk ikan dan 2 lauk ayam. Nasi dan lauknya banyak belaka. Lauk lemak kuning ikan ayanya memang cukup lemak dan rasanya. Memang tersangat kenyang kalau dihabiskan. Hehe....
Set teh ini saya beli buat tanda kenangan sempena kedatangan biras di Pengkalan Kubor. Saiznya comel dan memikat. Harganya RM60++. Biras berbelanja sakan sebab saudara mara ada yang kirim barang, selain sambal daging ( saya panggil serunding daging ), asam dan makanan ringan lain made in Kelantan untuk teman sekerja, jiran dan saudara mara.

1 comment:

  1. Hehe...kak anis ni dh jatuh cinta kat negeri Kelate ni....

    ReplyDelete