Wednesday, March 24, 2010

SAMBAL GORENG KICAP GARING



Ayam goreng kunyit. Hidangan sampingan untuk anak-anak.


Assalamualaikum dan selamat malam semua. Tengahari tadi saya menyediakan sambal goreng kicap garing resepi arwah emak dan ayam goreng kunyit yang ringkas serta ulam timun. Suami outstation lagi, tinggallah kami berempat malam ini. Pagi tadi saya menelefon kakak sulung bertanyakan resepi sambal goreng ini sebab saya tidak pernah membuatnya. Hehe... Kakak saya bersuara ceria di hujung talian. Jam 11 sudah siap menyediakan hidangan tengahari kerana menurut beliau hari ini cuti belajar mengaji sebab ustazah ke Putrajaya menambah ilmu jadi dapatlah cepat memasak. Seingat saya arwah emak selalunya menyediakan juadah sambal goreng ini sewaktu kenduri kendara dan majlis membaca yasin. Memasaknya ringkas dan tahan berhari-hari. Jom kita kongsi resepi pada yang sudi....

Bahan-bahannya:

2 keping tempe dipotong kecil-kecil dan digoreng garing
2 biji kentang saiz besar dipotong kecil-kecil dan digoreng garing
2 keping tauhu saiz sederhana dipotong kecil-kecil dan digoreng
secekak suhun direndam
secekak fucuk @ tauhu kering direndam dan dipotong ikut suka
3 biji bawang merah dihiris
1 biji bawang putih dihiris
3 biji cili merah dihiris
kicap masin secukupnya
sedikit gula

Cara-caranya:

1. Tumis bahan-bahan yang dihiris hingga agak garing, masukkan kicap masin dan gula. Kacau sebati.
2. Masukkan bahan-bahan yang digoreng dan kacau lagi.
3. Masukkan suhun dan fucuk dan gaul sebati.


No comments:

Post a Comment