Tuesday, April 6, 2010

PARU GORENG BERLADA LAGI...



Selain dimasak goreng berlada, goreng berempah dan sambal goreng, paru lembu ini sedap dimasak apa lagi ya? Ada sapa-sapa boleh beritahu saya? Kadang-kadang boring juga masak menu yang sama. Hehe... Macam biasalah paru goreng berlada ini memang kesukaan anak-anak, saya dan ayahnya tumpang sekaki saja. Rasanya resepi paru ini telah saya letak pada entri terdahulu tetapi oleh sebab saya terlebih rajin hendak menaip hari ini saya letak sekali lagilah ya. Hehe...

Bahan-bahannya:

500 gram paru lembu
5 batang cili merah
5 biji bawang merah
1 biji bawang putih
sedikit belacan
air asam jawa
garam, gula dan serbuk perasa

Cara-caranya:

1. Paru lembu direndam seketika dengan campuran jus limau kasturi. Cuci bersih, rebus hingga empuk dengan hirisan halia.
2. Toskan paru lembu tadi dan hiris nipis-nipis ikut suka. Goreng dengan minyak panas tetapi jangan sampai terlalu garing.
3. Kisarkan cili merah, bawang merah, bawang putih dan sedikit belacan bersama air asam jawa hingga agak lumat.
4. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar tadi hingga pecah minyak. Tambahkan dengan garam, gula dan perasa sesedapnya. Kacau lagi.
5. Masukkan hirisan paru goreng tadi dan kacau sebati. Kalau suka boleh masukkan hirisan bawang besar ketika paru tadi hampir mesra dengan sambalnya.

2 comments:

  1. Salam Anis...
    Wow bestnya pelepong masak sambal...hehe paru akak panggil pelepong... :)

    Ohh baru tau citer yang anis tak berapa sihat rupanya...sabarlah ya... sume tu cobaannnn, kan anis... moga anis dah pulih cam sediakala...aminnn

    ReplyDelete
  2. salam kakfzi. alhamdulillah, dah sihat wp tak sepenuhnya. betul kak. kena muhasabah diri lg ni. lg pn sakit tu kan penghapus dosa2 kecil n tanda Allah sayangkan saya. t.kasih sbb doakan kesihatan saya. saya mmg mudah sakit kak, sejak kecik2 sampai skrg. hehe...
    pelepong mmg panggilan org klate utk paru kan kak. duduk sini baru sy tahu. colek pelepong pn ada time ramadhan. hehe...

    ReplyDelete