Tuesday, April 13, 2010

IKAN MASAK ASAM TUMIS



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Hari ini saya cuba resepi yang sama dengan asam pedas iaitu asam tumis ikan. Bezanya cuma dimasukkan serai yang dititik sahaja. Yang lain-lain hampir sama. Asam pedas atau asam tumis memang sedap dan memenuhi selera saya dan keluarga. Resepi ini saya ambil dari internet, sumbernya dari blog "RESEPI RAIDAH'. Sekiranya tuan empunya blog ini terbaca entri saya, terima kasih diucapkan. Memang sedap and tidak rugi mencuba. Izinkan saya kongsikan resepi asam tumis ini di sini tetapi mengikut sukatan bahan-bahan yang biasa saya gunakan.

Bahan-bahannya:

500 gram isi ikan 'denuk'
21/2 senduk cili kering yang dikisar
5 biji bawang merah dikisar
2 biji bawang putih dikisar
sedikit halia dikisar
sedikit kunyit hidup dikisar
2 batang serai dititik
sedikit belacan dikisar
air asam jawa secukupnya
secekak daun kesum dilerai dari tangkainya
2 kuntum bunga kantan dibelah dua
RM1 kacang bendi
garam dan gula secukupnya

Cara-caranya:

1. Tumiskan bahan yang dikisar bersama serai hingga naik bau. Tambahkan garam dan gula secukupnya. Kacau sebati.
2. Masukkan potongan isi ikan tadi dan gaulkan bersama bahan tumis. Tambah sedikit air. Tunggu hingga agak mendidih untuk ditambah air asam pula.
3. Bila kuah telah mendidih sepenuhnya, masukkan daun kesum, kacang bendi dan bunga kantan.
4. Biarkan seketika di atas api dan sedia untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment