Friday, October 19, 2012

PARU GORENG BERLADA


Assalamualaikum dan salam pagi Jumaat semua. Salah satu menu kegemaran kedua-dua anak gadis saya ialah paru goreng berlada. Sejak tinggal di Kuching ini seingat saya ini adalah kali pertama saya masak paru. Payah hendak jumpa, tidak seperti di Kota Bharu mudah sungguh mencari paru untuk dimasak.
Paru goreng berlada ini bukan sahaja enak dimakan bersama nasi putih malahan sedap juga diratah sambil menonton. Anak-anak sayalah yang leka mengunyah. Hehehe...
Kali ini saya gunakan cili kering pula berbanding dengan masakan yang lalu sebab saya guna cili merah hidup. Di rumah ini suami dan anak-anak tidak kisah kalau saya gunakan apa-apa jenis cili pn yang penting tidak berasa pedas dan panas bila dimakan. Saya yang suka pedas ini terpaksalah mengalah. 

Bahan-bahannya:

500 gm paru 
1 senduk cili kering - dikisar kasar
1-2 biji bawang besar - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
sedikit belacan
garam
gula 
air asam jawa 
perasa - jika suka
1 biji bawang holland - hiris bulat

Cara-caranya:

1. Perap seketika paru dengan jus limau kasturi. Cuci bersih, dan rebus agak empuk.
2. Hiris nipis paru tadi dan goreng agak garing. Toskan minyaknya. Ketepikan.
3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga naik bau.
4. Masukkan air asam jawa, kacau sebati.
5. Bila pecah minyak masukkan garam, gula dan perasa secukup rasa. Kacau lagi.
6. Masukkan paru yang sudah digoreng tadi dan gaul dengan sambal lada secara merata.
7. Masak hingga mesra dan masukkan bawang holland hiris. Kacau rata, biar seketika dan bolehlah dihidangkan.

2 comments:

  1. salam anis, Liza suka mkn paru ni, selalu jugak buat grg pedas cmni...

    ReplyDelete