Sunday, October 14, 2012

CHILLED CHEESE CAKE

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Lama sudah saya menyimpan angan-angan hendak membuat cheese cake ini. Bila terlihat gambar di facebook Kama Azura bertambah-tambahlah teringin tetapi terpaksalah dipendamkan dahulu keinginan itu. Ada masa senggang lebih baik saya merehatkan diri, maklumlah badan sudah berusia 43 tahun, 2 kali bedah dengan sejarah kandungan luar rahim dan apendik yang sudah pecah. Sistem imun pun kian merudum. Syukur Allah masih mahu meminjamkan umur...

Berbalik pada cheese cake ini rasanya memang la sedap tetapi sepatah kata Kak Su Mersing kena makan sikit-sikit nanti muak. Hehehe... Cheese cake saya tidak berapa cantik dan berderai asas keknya (kes malas menimbang la ni. hehehe,,,) begitu juga dengan rupanya yang nipis namun semalam Kak Nor dari Secubit Garam telah sudi kongsi dan ajarkan saya tips yang berguna agar basic cake tidak pecah dan rupa kek lebih cantik dan tebal. Hehehe...


Resepi saya ambil dari Dunia Dapur Kama, terima kasih Cik Puan Kama Azura.

CHILLED CHEESE CAKE
 @
 Kek Cheese Oreo (unbake)
Sumber : Suriani Othman


Dasar Kek
200gm biskut oreo(buang krimnye) - Saya guna biskut marie

80gm butter cair

*campurkan butter & biskut yg telah dihancurkan,tekan dlm loyang
ratakan & buh dlm peti ais selama 20 minit.

Bahan Kek
250 cream cheese
200gm non dairy whiping krim
1 sudu kecil lemon jus (x letak pun xpe)
1 1/2 sudu besar gelatin + 100ml air panas
60gm gula halus
biskut oreo 1 paket..hancurkan 3 suku..buang krimnye.. - saya tak letak biskut oreo
yg lebih leh wat deco2..

Cara-caranya:-

1.Putarkan whipping krim hingga jadi krim..ketepikan
2.Putarkan cheese, gula hingga kembang, masukkan gelatin, lemon jus putar sebati..
3.Campurkan whipping krim, kaup balik perlahan2..dan campurkan oreo hancur td, boh dlm loyang yg ade dasar kek td..dan sejukkan dlm peti ais selama 4 jam...leh deco ikut suka...

No comments:

Post a Comment