Saturday, October 13, 2012

DAGING MASAK HITAM MADU


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Menjadi kebiasaan saya setiap kali memasak, hanya menu-menu yang disukai anak-anak dan terutamanya suami sahaja saya akan masak dengan kerap. Begitu juga dengan menu daging masak hitam ini. Cuma kali ini saya bagi kelainan dengan menambahkan madu di dalam masakannya.


Resepinya saya sisipkan di bawah jika ada sesiapa yang teringin dan sudi hendak mencubanya. Daging masak hitam ini adalah lauk kesukaan puteri saya yang nombor 2.

Bahan-bahannya:

500 gm daging hiris nipis n gaul dgn 1 sb madu, 1sb gula melaka n 2-3 sb kicap pekat karamel. ketepikan.
blend bawang merah 7 biji, bawang putih 1-2 ulas, halia 1 inci, 1/2 sk jintan kasar n 1/2 sk jintan halus dgn lada kering dlm 15 tangkai. ketepikan.
1 sb lada hitam - tumbuk agak halus
kicap masin secukupnya
titik 2 btg serai
1 sk pati asam jawa
Cara-caranya:

panaskan minyak n tumis bahan2 blend, lada hitam, serai yg dititik hingga pecah minyak.
masukkan pati asam jawa n kacau sebati
masukkan daging yang diperap n kacau lagi
tambahkan kicap masin secukupnya dan gaul sebati
tutup kuali n perlahankan api
kacau sekejap2
renehkan hingga daging empuk
kalau tak cukup manis tambahkan gula melaka/manisan/madu lg - ikut suka



2 comments:

  1. Aih sedap sungguh nampak daging masak hitam ni. Memang kena cilok resepi ni ni nak masak weekend ni.. Hihi

    ReplyDelete