Sunday, October 14, 2012

MAKARONI KEJU


Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung yang sudi bertandang ke dapur alam maya saya. Mac cheese dan yang sewaktu dengannya ini kegemaran anak sulung saya. Agaknya darah belanda yang mengalir dalam tubuh salah seorang moyang saya sebelah bapa tempias sedikit tetapi pada selera anak dara saya ini sebab kalau ikut rupa dan warna kulit memang tiada. Hehehe...

Resepi saya ambil di sini . Cuma saya tidak masukkan sos mustard tetapi saya tambahkan pula dengan smoked sausages.


Bahan-bahannya:

4 genggam makaroni - rebus hingga empuk dan toskan
2 sudu besar mentega
2 sudu besar tepung gandum
3 batang smoke sosej - hiris ikut suka
3 tangkai daun sup - hiris
sedikit bread crumb
1 cawan keju cheddar parut
250 krim keju
lada hitam kisar secukupnya
2 cawan susu segar
secubit garam

Cara-caranya:

1. Panaskan mentega hingga cair. Masukkan tepung dan kacau sebati. Masukkan lada hitam kisar dan gaul.
2. Tambahkan susu segar dan masak hingga pekat.
3. Masukkan krim keju dan kacau lagi.
4. Masukkan makaroni dan keju parut, gaul sebati.
5. Sediakan bekas dan griskan dengan mentega. Masukkan makaroni. Tabur permukaan makaroni dengan bread crumb dan daun sup.
6. Bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit.

3 comments:

  1. amboi...sedapnyer...teringin la plak..lama dah tak buat !!

    ReplyDelete
  2. blm pernah cuba msk western food kt rumah..patut cuba ni asyik mkn kt luar je xbest jgkkn :)

    ReplyDelete
  3. Thank you for your post. Really Great. See Instagram photos and videos from 'Deskgram'

    ReplyDelete