Tuesday, October 27, 2009

ULAM ULAMAN







Tengahari tadi ketika saya menemani anak bermain ps2, kakak yang selalu mencuci rumah saya datang menziarah. Bual punya bual terkeluarlah cerita yang beliau telah memetik beberapa jenis daun yang boleh dibuat ulam dari rumah majikannya. Beliau menawarkan sebahagian dari daun-daun itu kepada saya tetapi saya menolak dengan baik. Saya cuma biasa makan ulam raja dan pengaga sahaja. Hehe... Saya cuma mengambil gambar ulam-ulam tersebut. Antara ulam-ulam tersebut ialah daun kaduk, daun salam(biasanya di masukkan ke dalam sayur masak lemak juga), daun ginseng cina, daun 7 warna (menurut kakak ini boleh dibuat ubat barah), daun seribu nyawa dan daun kemangi. Menurut beliau majikan beliau memang minat menanam pelbagai jenis ulam. Daun yang beliau petik pula muda-muda belaka.

No comments:

Post a Comment