Monday, October 5, 2009

KENANGAN SYAWAL 3


Mee jawa yang telah disediakan untuk menjamu selera.


Kerapu tauchu untuk suami.


Khamis lepas pejabat suami mengadakan majlis jamuan hari raya seperti tahun-tahun sebelumnya. Saya diminta menyediakan juadah mee jawa sebagai hidangan sampingan. Mula-mula tu keberatan juga hendak menyediakan kerana penat balik dari kampung rasanya masih belum hilang tetapi atas permintaan staf suami saya tunaikan juga. Oleh kerana tidak sempat ke pasar, kami berbelanja di Tesco sahaja. Sambar apa yang ada, malangnya udang bersaiz sederhana sahaja yang ada (udang ni bila masuk dalam kuah saiznya tambah mengecil. Sedih, sedih...). Tahun lepas dapat beli udang yang besar-besar tetapi di pasar Berek 12 la. Pada hari yang sama suami minta saya masakkan lauk ikan kerapu masak tauchu. Katanya sudah lama tidak makan lauk tauchu, mungkin beliau lupa sebab saya ada masakkan untuk beliau sewaktu berbuka Ramadhan yang lalu. Saya dan anak-anak tidak gemar lauk ini, macam kureng aje...

No comments:

Post a Comment