Saturday, October 10, 2009

DAGING GORENG KUNYIT DAN PISANG REBUS

Pisang rebus dengan kelapa parut




Daging goreng kunyit



Tempoh hari saya menyediakan lauk daging goreng kunyit untuk makan tengahari. Sebenarnya saya sudah bosan masak daging dengan menu biasa jadi cubalah masak resepi ini untuk memancing selera suami dan anak-anak. Malang sungguh, rupa-rupanya suami dan anak saya Hamimah tidak menggemarinya (mereka ni suka daging masak kicap). Jadi saya dengan anak yang sulung sahajalah yang menikmatinya. He he he... Minggu lepas dan hari ini saya menyediakan pisang rebus untuk minum petang. Kali ini saya sediakan dengan kelapa parut yang digaul dengan gula halus. Hanya Syuhadah sahaja yang tidak mahu menjamahnya kerana tidak gemar kelapa parut. Menurut makcik yang menjual pisang ini namanya pisang batu, minggu lepas saya menggunakan pisang asam. Apa-apa pun rasanya tetap sedap dan kenyal bila dikunyah. Sepanjang tinggal di Kota Bharu ini, saya mencari pisang kepuk atau nipah (panggilan di Johor) tetapi tidak berjumpa. Pisang ini dibuat makanan apa-apa pun sedap.

No comments:

Post a Comment