Saturday, October 3, 2009

KENANGAN SYAWAL 2

Balang kaca berwarna hadiah dari Inna.
Gambar kenangan ketika menginap di Hotel MS Garden, Kuantan.


Terkenang saya sewaktu Syawal ke 2 semasa hendak ke rumah paman seterusnya ke rumah Inna. Jalan dari Ulu Tiram sehingga ke simpang ke Kulai sesak teruk. Adakalanya kenderaan seperti tidak bergerak langsung. Perjalanan yang selalunya hanya lebih kurang 45 minit menjadi 2 jam lebih. Suami sudah mula gelisah, untuk berpatah balik terasa rugi pula sebab sudah separuh jalan. Selepas mengisi perut di restoran 24 jam ( perut jadi lapar bila kereta berjalan tersengguk-sengguk), kami pun meneruskan perjalanan. Sampai di rumah paman, abang dan kakak-kakak serta paman sekeluarga sedang menunggu kami di anjung rumah. Selepas menjamu selera dengan ketupat, rendang dan kuah lodeh, kami pun meneruskan perjalanan ke rumah Inna pula di bandar KT. Setiba di sana Noni dan keluarga telah sedia menunggu di depan pagar. He he... Awal 6 minit. Inna menjamu kami dengan sup ayam kampung 1 periuk besar, ketupat,sambal kicap, babat ungkep, rendang daging siat dan macam-macam lagilah. Cantik betul rumah Inna dihias cantik ala Inggeris. Serba putih, tahun lepas serba pink (Syuhadah suka betul setiap kali melangkah dia akan berkata cantiknya mak, cantiknya mak). He he.. Ketika menyediakan bergedil tauhu saya lihat Usop suami Ina turut sama ringan tangan membantu isterinya. Bahagia sungguh pasangan ini. He he... Selesai solat isya' kami pulang semula ke JB. Alhamdulillah kali ini jalan clear. Ina menghadiahkan kami adik beradik perempuannya sebiji balang kaca besar (saya sudah gunakan untuk mengisi kuah soto) yang cantik. Setiap tahun kami menerima cenderahati dari Ina. Noni pula bagi duit raya. Kelakar pula tua-tua dapat duit raya. He he... Syawal ke 3, saya bersama keluarga suami ke rumah mak su beliau di Kulai. Malamnya saya telah mendapat sms dari Ina yang kak mas buat majlis makan-makan untuk adik beradik pada hari itu. Saya tidak berhasrat memberitahu suami tetapi suami tahu juga sewaktu hendak bertolak ke rumah mak su. Bila suami tahu kak Mas masak siput sedut masak lemak, beliau teruja hendak ke Kluang. Saya pelawa adik ipar, biras, ayah dan emak mertua tetapi mereka enggan pergi kecuali biras yang setuju jadi tidak dapatlah beliau join sama. Dari Kulai saya terus ke Kluang. Kak Mas memang rajin memasak dan apa juga makanan yang terhasil dari air tangannya memang sedap. Hari itu kami dijamu dengan mee goreng, masak lemak siput sedut, sambal tumis sotong kembang, ayam goreng, sayur campur dan asam pedas cili api ikan baung masakan Ina. Petangnya kak Mas masak sambal tumis cili api sardin pula. Sedap betul, kecur bila teringatkannya. Syawal ke 4 saya menziarahi kak Ara di Penggeli Timur. Alhamdulillah suaminya beransur sihat dari sakit yang dihidapinya. Izam, Iza dan Haikal pun ada. Cuma Izi sudah pulang ke rumahnya. Rumah Ita di Skudai dan rumah Noni di Nitar tidak dapat saya ziarah kerana kesuntukkan masa. Namun saya tetap bersyukur kerana Syawal ini Allah menemukan saya dengan bapak dan 8 adik beradik saya dalam suasana yang cukup gembira dan harmoni. Hilang juga rasa rindu walaupun rasanya memang tidak puas berjumpa, bersembang dan bergurau senda. Apatah lagi di antara mereka saya yang paling jauh tinggal. Dalam perjalanan pulang ke Kota Bharu kami singgah 2 malam di Kuantan. Di samping melepaskan lelah dapat juga saya menziarahi jiran lama dan bekas staf suami di sini. Syawal ke 8 kami kembali semula di Kota Bharu. Anak gadis saya masing-masing melahirkan rasa malas hendak balik rumah. Alhamdulillah kami selamat sampai selepas isya'.

No comments:

Post a Comment