Friday, October 30, 2009

DADAR GULUNG DAN SAMBAL GORENG JAWA





Dadar gulung ini saya sediakan pada minggu lepas untuk hidangan minum petang. Oleh kerana tiada daun pandan, saya gunakan sedikit pewarna kuning sahaja. Bancuhan dadarnya saya campur sedikit pati santan kerana saya tidak menggunakan telur. Bukan apa saya takut rasa hanyir telur sebab saya buat dalam kuantiti yang sedikit. Malangnya suami dan anak-anak tidak suka. Mereka hanya menjamah sedikit sahaja. Sementara sambal goreng jawa ini pula memang digemari anak-anak dan suami. Sedap mereka kata. Cara penyediaannya sama seperti sambal goreng biasa cuma saya gantikan kicap dengan santan pekat. Ini percubaan pertama saya dan saya juga menyukainya. Paru lembu itu selepas saya rebus, saya potong kecil dan goreng agak garing. Di dalamnya ada udang basah, tempe dan juga kentang. Macam biasalah. Saya juga hiriskan cili padi biar rasanya pedas sedikit. Alhamdulillah menjadi. Hehehe....

No comments:

Post a Comment