Wednesday, July 13, 2011

AWARD DAN TAG - KAK ILAHJY


Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Award dan tag ini saya terima dari blogger Kak Ilah, 'RESEPI SUMBANGAN JY'. Terima kasih Kak Ilah. Saya akan cuba siapkan tag yang diberi semampu boleh. 7 perkara yang belum diketahui tentang diri saya, saya sisipkan di bawah jawapannya seringkas boleh.

1. Saya anak ke 7 dari 9 orang adik beradik. 2 lelaki dan 7 perempuan. Kakak-kakak kata semasa saya kecil saya kelihatan seperti anak mat salleh, putih kemerah-merahan dan berambut keperangan. Hehe...

2. Semasa kecil saya adalah seorang kanak-kanak yang pendiam dan mudah jatuh sakit. Saya jarang ikut serta dalam acaran suka sekolah, memang kalau boleh hendak mengelak sahaja. Hehe...

3. Meningkat remaja saya menjadi seorang anak gadis yang sangat pemalu. Berbual dengan rakan lelaki yang sekelas pun boleh dihitung dengan jari. Ikut keperluan. Hehe... Tingkatan 3, saya baru pandai menanak nasi, maklumlah selama ini ada kakak-kakak yang menolong arwah emak memasak dan saya pula bukan pemakan orangnya.

4. Masa sekolah menengah dahulu, saya cukup fobia bila mendengar bunyi hon motosikal postman. Bimbang dapat surat dari budak lelaki yang hendak berkenalan sebab ramai sangat. Popular gitu, walhal saya ini selekeh aje budaknya. Kalau dapat surat memanglah kena marah dan bebel dengan arwah mak tetapi bukan salah saya. Bila kena marah saya mengunci mulut tidak berani membela diri, paling tidak menangis sahajalah.

5. Meniti alam gadis lagi saya disunting oleh suami yang 4 tahun lebih tua dari saya. Bila dia masuk meminang bapa terima sahaja. Kami sekadar kenal muka, tidak pernah berbual dan membina hubungan serta cinta seusai menikah. Memanglah tersangat payahnya di awal-awal perkahwinan tetapi alhamdulillah berkat sabar dan tolak ansur kekal hingga ke hari ini dan moga hingga ke syurga. Jadilah saya ketua bidadarinya di sana kelak. Amin....

6. Seperti Kak Ilah, saya juga ada mengalami masaalah kesihatan. Saya pernah dibedah sebanyak 2 kali iaitu yang pertama kerana mengandung luar rahim dan yang ke dua pembedahan apendik. Kedua-duanya telah pecah, namun alhamdulillah Allah masih panjangkan umur saya. Kalau nyawa saya hendak diambil pun biarlah anak-anak sudah besar, soleh dan solehah dan berjaya hidup di dunia dan akhirat. Amin... Suami saya tidak bimbang sebab beliau memang ramai peminat. Kalau saya tiada biarlah dia beristeri lagi secepatnya... Kalau saya tiadalah.:))

7. Meniti usia 40an ini memang terasa sudah tua. Biarlah di pandangan orang saya tidak setua itu tetapi di hati sentiasa mengingatkan usia yang semakin meningkat ini. Saya ingin menjadi anak, menantu, isteri dan emak yang sesabar dan seikhlas mungkin. Redha dengan segala apa yang berlaku. Zuriat yang boleh dibanggakan di dunia dan akhirat serta rumahtangga yang bahagia tanpa sebarang gangguan perasaan dari saya, suami atau pihak lain. Amin...

Ini sahajalah Kak Ilah yang dapat saya titipkan. Harap sedikit sebanyak Kak Ilah suka dan menjadi lebih rapat dengan saya. Hehe...

Harus dipanjangkan kepada 5 orang blogger yang belum dikenali. Siapa ya. Nanti-nantilah saya fikirkan sebab bahagian ini memang buntu hendak memikirkannya. Sesetengah blogger tidak suka di tag dan ada yang suami tidak izinkan menjawab sebarang tag. Saya tahu sebab saya pernah kena. Ini pun kita mesti faham dan hormati pendirian mereka. InsyaAllah Kak Ilah, akan diselesaikan secepat mungkin. Hehe....


3 comments:

  1. t.kasih anis atas kesudian mu dek melaksanakn tugas demi kwn2 kita semua.. seronok kak baca kisah anis.. walupun tak .kenal wajah...tapi mesra sekali...kita jwb sekadar yg mampu dan sesuai dgn keadaan.. tak gitu? bg kak kalu ada blog tapi kita tak kenal org nya raasa mcm masuk blog asing... mcm ceroboh umah org tak kenal.. hehehe bila dah kenal sikit2 baru selesa nak masuk dapo kwn2. maafkan kak kalu susahkan anis..sbb akak tgok anis belum kena tag lagi hehe..alkisahnya. okies slm cyg...t.q

    ReplyDelete
  2. seronok pula membaca tag ini.

    (^_^)

    ReplyDelete
  3. kak ilah.
    sama2 kasih kak. hehe... betul tu jawap yg mampu je. mana ada akak susahkan sy. sesekali dpt tag mcm ni pn best apa. hehe... betul kata akk wp tak kenal wajah tp terasa rapat di hati. moga silaturrahim kita berpanjangan. dulu2 penah kena tag kak tp sbb sy ni blogger yg agak pasif lama dah tak dpt. hehe... apa2 pn t.kasih byk buat akk yg jelita. luv u too....

    asma'
    hehe... mengenang kisah lama ni, akk tag asma' blh tak. hehe...

    ReplyDelete