Friday, October 28, 2011

JEMPUT-JEMPUT PISANG BERSUSU



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Jemput-jemput pisang ini saya buat menggunakan resepi kenalan di internet. Saya hanya tambahkan secubit garam dan susu tepung di dalam adunannya. yang lain-lain saya ikut resepi tersebut cuma untuk adunan jemput-jemput pisang ini saya tidak menggunakan sukatan yang tertentu. Pakai campak-campak saja.

Bahan-bahan yang diperlukan sudah tentulah pisang yang dilenyek, sedikit gula, secubit garam, sedikit serbuk penaik, sedikit baking soda, tepung gandum secukupnya dan yang pasti saya masukkan susu tepung untuk rasa yang lebih sedap.

Cara-cara menyediakannya ialah masukkan semua bahan dalam mangkuk kecuali tepung. Kacau sebati dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan agak pekat dan kental. Goreng dengan api sederhana panas sesudu demi sesudu hingga gelap keperangan. Sesuai untuk minum petang.

2 comments:

  1. As salam kak anis,
    Tak penah pulak saya makan jemput2 pisang yg campur dgn susu ni. Selalu dok mkn yg original tu. Guna pisang kapas..

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam en daun.
    akk mmg suka letak susu klu buat jemput2 pisang ni. tmbh rasa lemak pisang yg ada. yg jemput pisang ori pn suka juga. cubalah nnti klu buat jemput2 pisang ni bubuh susu.

    ReplyDelete