Sunday, December 2, 2012

PARU GORENG REMPAH


Assalamualaikum, selamat pagi semua. Lama juga saya tidak menjenguk dapur maya saya ini. Sangkanya jika cuti sekolah dapatlah saya bersantai-santai depan pc sambil berkongsi resepi yang ringkas-ringkas tetapi anak-anak pula yang mengambil kesempatan mengadap komputer lepas seorang, seorang pula. Bila komputer berehat saya pula hilang 'mood' hendak menggunakannya. Hehehe...

Oklah, kali ini saya kongsikan pula resepi paru lembu goreng rempah. Sedap dimakan bersama nasi panas, mahu pun nasi lemak. Dimakan begitu sahaja pun sedap. Resepinya saya lampirkan di bawah. Sila-silalah ya.




Bahan-bahannya:

500 gm paru lembu
2 biji bawang besar kisar
3 ulas bawang putih kisar
1 inci halia muda kisar
1 inci kunyit hidup kisar
1 inci lengkuas kisar
2 batang serai kisar
2 sk ketumbar kisar
1/2 sk jintan halus kisar
1/2 sk jintan kasar kisar
1 sk serbuk knorr
garam secukup rasa
secubit gula
3 biji limau kasturi

Cara-caranya:

1. Potong paru beberapa bahagian dan rendam dengan perahan limau kasturi sebentar.
2. Basuh bersih paru dan rebus dengan air hingga agak empuk.
3. Toskan paru tadi dan hiris nipis pula.
4. Panaskan minyak agak banyak dan goreng paru tadi agak garing atau ikut citarasa masing-masing.
5. Goreng paru tadi sampai habis dan ketepikan.
6. Panaskan minyak baru tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau. Masukkan garam secukup rasa, gula dan serbuk knorr. Kacau sebati.
7. Masukkan pula hirisan paru goreng tadi dan gaul secara merata.
8. Bila paru dan tumisan bahan-bahan kisar tadi telah bercampur mesra bolehlah dihidangkan.

*untuk ketumbar biji, jintan kasar dan jintan halus biasanya saya akan basuh bersih, toskan kemudian goreng tanpa minyak hingga terbit bau dan garing. sejukkan dahulu barulah dikisar. saya memang sediakan siap-siap bahan-bahan ini secara berasingan jadi mudah bila hendak digunakan. jika beli yang sudah siap dikisar rasanya tidaklah berapa sedap dan baunya tidak seharum bila digoreng tanpa minyak*

2 comments:

  1. Salam..emmm lama juga saya cari resipi ni...Nanti ada masa boleh di cuba..simpan resipi dahulu...

    ReplyDelete
  2. I have been checking out a few of your blogs and I love your this good stuff. Keep posting. Want to find out the net worth of your favorite entrepreneurs, athletes, actors, celebrities? See more in Celebrity net worth.

    ReplyDelete