Friday, December 14, 2012

SIAKAP TIGA RASA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Entri kali ini tentang masakan siakap 3 rasa pula. Sudah lama saya menyimpan hasrat hendak menyediakannya tetapi suami tidak gemar makan ikan siakap lebih-lebih lagi dimasak tiga rasa, masam manis dan yang sewaktu dengannya. Bila suami 'outstation' saya pun mencubanya.
Kadang-kadang dalam hal masak-memasak ini bukanlah makan menjadi pekara utama saya. Bagi saya bila sudah mencuba dan merasai hasil masakan bersama anak-anak walaupun sekali adalah memadai. Saya lebih suka memasak makanan yang disukai suami dan anak-anak pula alhamdulillah tidak banyak soal. Apa yang dimasak emaknya semua dimakan dan memanjang kata sedap. Hehe... Selera suami lebih pada masakan kampung dan anak-anak pula suka makanan barat tetapi kerana ayahnya, makan juga apa yang ayah makan.:D




 Untuk resepi ini saya ambil dari  blog Sajian Dapur Bonda. Terima kasih banyak diucapkan. Izinkan saya kongsikan resepi puan di sini pula ya.:)

Bahan-bahannya.
Untuk Ikan:
2 ekor ikan siakap - saya guna 1 ekor saiz sederhana besar
Tepung jagung untuk dilumur pada ikan
Serbuk Pasti Sedap Knoor
Minyak untuk menggoreng ikan

Untuk Kuah:
2 biji bawang besar - dipotong dadu
6 biji bawang putih - dititik
10 biji cili padi - dipotong kecil
1 inci halia - dihiris halus
1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji cili benggala - dipotong dadu - takde dlm stok
Kiub nanas - Kak Noor beli yang siap ditinkan; kiub nanas dalam jus nanas jenama Ayam Brand (Snacky Nanas) - 280 gm
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili thai - guna sos cili biasa
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos ikan - guna garam je
2 batang serai - dititik
Beberapa helai daun limau purut - saya tak guna sebab anak-anak tak suka baunya
Daun sup/daun bawang untuk hiasan
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa - tak guna
Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Ikan dibersihkan dan ditoskan
2.  Lumurkan ikan dengan serbuk pasti sedap knoor. Pastikan semua bahagian dilumur rata. Kemudian, lumurkan pula dengan tepung jagung. Lumur kedua-dua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam.
3.  Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan
4.  Panaskan minyak dalam kuali yang lain. Tumiskan cili padi, halia, serai,  dan bawang putih.
5.  Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram,  sos ikan, dan 3 sudu jus nanas di dalam tin. Kacau sebentar.
6.  Masukkan bawang besar, tomato, nenas, dan cili benggala.
7.  Masukkan air sedikit. Tambahkan garam, gula dan ajinomoto.
8.  Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.  Taburkan daun sup/daun bawang. 

1 comment:

  1. Very informative post ! There is a lot of information here that can help any business get started with a successful social networking campaign ! The Sims 4's newest expansion, Realm of Magic, brings a lot to the game, including a new occult Sim, a magical realm with a Hogwarts style ...sims 4 news

    ReplyDelete