Friday, November 9, 2012

BELACAN GORENG BINTULU


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Salah satu lauk yang saya belajar sejak tinggal di bumi Kuching ini adalah belacan goreng. Cara memasaknya lebih kurang memasak sambal tumis tetapi menggunakan kuantiti belacan yang banyak. Belacan buatan Bintulu pula agak terkenal di sini selain belacan Miri dan dari tempat yang lain. Macam-macam jenis ada. Belacan Bintulu ini agak kuat baunya jadi saya jarang gunakan untuk memasak jadi daripada dibiarkan beku di peti sejuk saya buatlah belacan goreng.



Resepi saya ambil di MyR. Cuma saya tambahkan cili api sebab cili kering yang saya guna jenis yang tidak pedas. Saya juga tambahkan udang kering. Terima kasih buat askrole. Izinkan saya salin dan terus letakkan di sini ya.

Bahan-bahan ( tahan sampai 2 minggu )

  • 4 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih 
  • 7 tangkai cili kering 
  • 10 biji cili api
  • Satu genggam ikan bilis (dibuang perut & tulangnya) 
  • 1/2 genggam udang kering (rendam, cuci, tos)
  • Air asam secukupnya
  • Gula & garam secukupnya
  • 4 inci belacan Bintulu
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Belacan, bawang merah, bawang putih, cili kering, cili api, udang kering & ikan bilis dikisar bersama.
  2. Masukkan sedikit minyak di dalam kuali. Pastikan minyak benar2 panas dan barulah dimasukkan bahan yang sudah dikisar tadi.
  3. Goreng bahan tadi sehingga naik bau.
  4. Masukkan sedikit air asam, gula dan akhir sekali garam sesedap rasa.
  5. Goreng sehingga masak kehitaman. Paling senang nak tau dia masak, minyak akan timbul seperti gambar kat atas.
  6. Selamat mencuba resepi ini. Paling sedap dimakan bersama ulam-ulaman. 

2 comments:

  1. The best and clear News is very much imptortant to us. Eminem net worth 2020: Eminem is a multi-platinum selling American rapper, producer and actor who has a net worth of $230 million. He is consistently one of the highest-paid entertainers in the world.

    ReplyDelete