Monday, February 13, 2012

UDANG MASAK MASAM MANIS



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Menu mudah lagi dari saya, udang masak masam manis. Di Kuching ini mudah hendak mendapatkan udang segar saiz besar dengan harga yang dalam kemampuan kita. Jadi jika saya ke Pasar Satok setiap hari Sabtu udang saiz besar dan udang galah jika ada dijual saya akan membelinya. Lagi pun seminggu sekali saya belanja basah jadi saya beli lauk dan keperluan seminggu terus. Saya bukanlah peminat udang tetapi memandangkan anak-anak dan suami suka, saya pun suka membeli dan memasaknya.

Bahan-bahannya:

500 gram udang saiz besar - digunting sesungut, belah belakang dan cuci bersih
secubit garam
sedikit serbuk kunyit
15 tangkai cili kering dikisar
5 biji bawang merah dikisar
1 ulas bawang putih kisar
sos tomato secukupnya - saya tak sukat
sedikit sos cili - bagi pedas
1/2 sudu kecil pati asam jawa adabi
1 sudu kecil serbuk cukup rasa
sedikit garam dan gula

Cara-caranya:

1. Lumurkan udang bersama garam dan serbuk kunyit, ketepikan.
2. Panaskan minyak dan goreng udang tadi sekadar kulitnya bertukar warna. Angkat dan toskan minyaknya.
3. Dengan lebihan minyak tadi (kalau banyak sila kurangkan), tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau.
4. Masukkan sos tomato, sos cili dan asam jawa. Kacau sebati.
5. Masukkan serbuk cukup rasa Knorr, kacau lagi. Rasakan masin dan manisnya barulah masukkan udang yang telah digoreng tadi.
6. Gaulkan udang dengan bahan-bahan tumis tadi hingga mesra dan siap untuk dihidangkan.

3 comments:

  1. as salam anis....
    kenapa x keluar gambar udang tu....

    ReplyDelete
  2. sori anis..ucu yg x sabar, skrang baru dpt nengok udang tu...mengoda u..

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam. takpe ucu, sy pn tak perasan gmbrnya lambat keluar. hehe...

    ReplyDelete