Tuesday, September 28, 2010

CENCARU GORENG BERLADA


Assalamualaikum semua. Lauk untuk keluarga semalam. Paginya saya kurang sihat, bila hari beransur petang alhamdulillah badan semakin ringan namun selesai memasak sakit mula terasa lagi. Malamnya suami hantar saya ke klinik. Hari ini alhamdulillah rasa sihat semula. Resepi ulang tayang, entah kali keberapa agaknya. Sekadar menceriakan dapur kecil saya dan berkongsi cerita dan resepi bersama kawan-kawan semua.



Bahan-bahannya:

3 ekor ikan cencaru belah belakang digaram kunyit dan digoreng
7 tangkai cili kering kisar
5 biji lada merah kisar
7 biji bawang merah kisar
1 biji bawang putih kisar
sedikit belacan kisar
air asam jawa untuk mengisar
garam, gula dan perasa secukupnya

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau.
2. Tambahkan garam, gula dan perasa mengikut citarasa masing-masing, kacau sebati.
3. Biarkan sambal tadi mesra dan kacau sekejap-sekejap supaya tidak hangus.
4. Masukkan ikan cencaru yang digoreng tadi dan gaul dengan sambal secara merata.
5. Bolehlah dihidangkan panas-panas.

5 comments:

  1. Salam Kak...menu yg sama kita semalam ni...harini saya lom masak lg..malasnye rasa..hahha..
    salam kenal kak & saya follow blog akak ye...

    ReplyDelete
  2. Kadang-kadang Pening kepalakan Anis, nak fikir masak aper. sambal ikan pastu masak sayur..hmm ok lah tu.

    ReplyDelete
  3. Salam...biasa suami sy x berapa gemar ikan cencaru masak asam pedas..nak try resepi ni..mgkin dia blh suka..thanks 4 sharing:)

    ReplyDelete
  4. Salam kak anis..pekabo, lama tak dtg sini..
    sedap menu akak ni, mkn ngan nasi panas2..;)

    ReplyDelete