Saturday, September 5, 2009

BAWAL OH BAWAL

Malam tadi saya dan keluarga pergi ke Pasar Wakaf Che Yeh. Niat dihati hendak membeli tudung bawal untuk Syuhadah di samping kain telekung yang dikirim oleh adik saya Noni. Sesampai di pasar borong, malang sungguh tidak ada tempat letak kereta yang kosong. Para pengunjung meletakkan kereta mereka sesuka hati tanpa memikirkan kesulitan pengunjung lain. Bukan sahaja kedudukan kereta yang bersimpang siur malahan berlapis-lapis. Kesal dan geram sungguh saya. Ramadhan lalu pun keadaan yang sama berlaku. Bayangkan 3 kali saya pergi, 3 kali tidak dapat meletak kereta. Suami pula orangnya teliti dan bertimbang rasa. Hendak pergi selesai solat Maghrib, suami sayang meninggalkan ibadah tarawihnya. Malam tadi pun sama. Sebelum pasar ini di tapak yang ada sekarang, sama ada Ramadhan atau tidak, tiada masalah hendak meletak kereta. Sesetengah pengunjung sanggup berpusing berkali-kali untuk mencari tempat parking tetapi suami saya tidak gemar berbuat begitu. Akhirnya kami pulang dengan tangan kosong. Suami kata malam Isnin nanti boleh cuba lagi. He he.. Sebenarnya selain pasar borong ini di Pasar Buluh Kubu dan Pasar Khadijah ada juga banyak menjual tudung bawal ini dan harganya ada yang mencecah ratusan ringgit. Malangnya kedudukan ke dua-dua pasar ini terletak di bandar Kota Bharu yang sinonim dengan masalah jemnya. Suami lagilah tidak mahu pergi. Suami akhirnya mencadangkan agar petang ini kami ke pasar malam Pengkalan Chepa sahaja untuk mencari tudung anak di samping itu bolehlah membeli juadah untuk berbuka puasa. Nampaknya tidak berasap lagi dapur saya petang ini tunggu waktu untuk bersahur sahaja nanti...

No comments:

Post a Comment