Saturday, July 7, 2012

GERMAN APPLE CAKE

Assalamualaikum dan selamat malam semua. Entri saya kali ini ialah tentang kek epal pertama yang saya buat. Saya memang jarang membakar kek. Biasanya kalau teringin hanya beli sahaja sepotong dua. Bukan apa bimbang nanti bila saya buat kek saya pula yang jadi tukang menghabiskannya. Di usia yang makin meningkat saya perlu kurangkan makanan manis-manis walaupun saya memang kurang menggemarinya dari zaman anak gadis lagi. Hehehe...

Berbeza dengan German Apple Cake ini yang resepinya saya ambil dari blog Yatie, di sini. Terima kasih Yatie, rasanya tidaklah manis sangat malahan bertambah sedap  dengan aroma serbuk kulit kayu manis. Untuk resepinya saya 'copy and paste' terus dari blog Yatie...




Ingredients
  • 2 eggs
  • 1 cup vegetable oil
  • 2 cups white sugar (Yatie guna 1 cwn gula perang, dan 1/2 cwn gula halus)
  • 2 teaspoons ground cinnamon
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 2 cups all-purpose flour
  • 1 teaspoon baking soda
  • 4 cups apples - peeled, cored and diced (Yatie parut kasar je apple tu, pastu perah sikit airnya dan toskan)
Directions
  1. Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C). Grease and flour one 9x13 inch cake pan.
  2. In a mixing bowl; beat oil and eggs with an electric mixer until creamy. Add the sugar and vanilla and beat well.
  3. Combine the flour salt, baking soda, and ground cinnamon together in a bowl. Slowly add this mixture to the egg mixture and mix until combined. The batter will be very thick. Fold in the apples by hand using a wooden spoon. Spread batter into the prepared pan.
  4. Baked at 350 degrees F (175C) for 45 minutes or until cake tests done. Let cake cool on the wire rack. Once its cool serves with a dusting of confectioners' sugar.
Selamat mencuba...

3 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Anis,
    waduh2 ada kek kat sini, mmng sedap german apple cake ni kan...tq kak sudi mencuba, sesekali makan kek omputih ni sedap gak..suka haruman serbuk kayu manis tu...

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam Yatie.:D
    t.kasih juga sudi komgsi resepi kek apple ni. sedap. hehehe...

    ReplyDelete
  3. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete