Friday, January 14, 2011

IKAN MASAK TAUCHU, BENDI GORENG BELACAN DAN KICAP SOTONG

Ikan masak tauchu kegemaran suami, saya tukang masak dan anak-anak tukang perhati sebelah mata je sebab tak minat... Resepi ada saya letakkan dalam entri yang terdahulu. Menu ulang tayang dengan bahan yang berlainan. Masak tauchu ini paling sedap jika cukup rasa manis, masam dan masin. Jangan ditambah garam sebab tauchu sudah sedia masin, ikan yang digoreng pun sudah dilumur garam kunyit. Pastikan cucur dahulu tauchu yang digunakan di bawah air sebelum ditumis bersama bahan-bahan yang dihiris.




Bendi goreng belacan atau biasanya arwah emak panggil bendi tumis kering. Biasanya bendi ni saya masak asam rebus, masuk dalam kuah kari atau asam pedas, celur dan cicah dengan sambal asam berasap tapi kali ini masak macam ini sebab hari tu ada terpandang dekat blog kawan-kawan tapi dah lupa siapa. Siapa pun dia terima kasih ya.:))


Sotong masak kicap paling mudah. Sedap dan tidak rugi mencuba. Rasanya resepi ada saya letakkan dalam entri terdahulu. Resepi ini kakak saya yang no 3 ajarkan dan sememangnya beliau tukang masak yang handal.


2 comments:

  1. Salam kak anis,
    Masakan yg guna taucu ni mmg lama sgt dh sy tak mkn. Tak ingat berapa thn tp lama. Duk sini lg takdak taucu ni..huhu.. Daun kari byk la..he3..

    ReplyDelete
  2. salam en daun.
    kat umah ni abg sorg je yg suka mkn lauk taucu ni. mkin sbb mak mertua biasa masak. kdg2 kentang n ikan bilis pn blh dimasak tauchu. hehe...
    mkin org langkawi tak biasa mkn lauk taucu kot sbb tu lama en daun tak jumpa.
    taucu ni klu tumis garing2 mmg sedap mkn dgn bubur nasi. klu yg ni akk suka la. hehe...

    ReplyDelete