Monday, December 28, 2009

SAMBAL UDANG TEMPOYAK



Assalamualaikum semua. Mudah-mudahan berbahagia hendaknya. Sambal udang tempoyak ini sudah lama saya teringin membuatnya tetapi bimbang tiada sambutan. Jadi untuk menu seterusnya saya sediakan juga lauk ikan pari masak asam pedas buat suami. Sambal udang tempoyak ini hanya saya dan anak sulung sahaja yang makan. Sedap dimakan bersama nasi panas dan berulamkan timun. Resepinya saya ambil dari internet juga cuma lain kali jika saya masak menu yang sama saya akan kurangkan minyak untuk menumisnya. Seperti biasa resepi sedia ada saya olah sedikit mengikut selera.

Bahan-bahannya:

400 gram udang sederhana besar dibuang kulit
9 biji cili api
1 biji cili merah
3 biji bawang merah
1 biji bawang putih
2-3 sudu besar tempoyak
3 keping asam keping
sedikit garam
sedikit gula
minyak secukupnya untuk menumis

Cara-cara membuatnya:

1. Tumbuk cili api, cili merah, bawang merah dan bawang putih hingga lumat.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk tadi hingga masak. Masukkan asam keping.
3. Masukkan tempoyak, garam dan gula. Kacau sebati.
4. Akhir sekali masukkan udang, gaul dengan tumisan tempoyak dan angkat. Kalau suka boleh tambah sedikit air.

1 comment:

  1. Salam Anis...sedapnya tempoyak goreng..my favret....lagi2 ada udang mcm tu..di mkn dgn nasi panas2 ..mmg tak cukup sepinggan..:)

    ReplyDelete