Wednesday, December 2, 2009

PIZZA

Pizza yang sudah siap dan hanya tinggal menunggu masa untuk dibakar.

Pizza yang telah siap dibakar
.
Setelah dipotong-potong dan tinggal masuk mulut je. Hehe....

Ini pula karipap inti sardin buat suami.
Jangan marah, sudah banyak kali saya buat entri tentangnya. Bukan apa, untuk suka-suka.

Ini pula karipap yang masih mentah dan sedang menunggu untuk digoreng

.
Assalamualaikum semula. Kota Bharu sejak 3 hari ini hujan semula tanpa henti. Kadang-kadang lebat dan terkadang renyai-renyai. Sejuk hingga menusuk ke tulang hitam rasanya. Allah itu Maha Penyayang, diberinya panas tatkala Aidil Adha menjelang supaya hambaNya mudah melakukan ibadah korban. Alhamdulillah. Semalam selesai memasak saya pun menguli tepung untuk membuat pizza. Sudah lama saya berhasrat hendak membuat pizza ini tetapi asyik tertangguh sahaja, kadang-kadang mood memainkan peranan juga. Anak-anak bila tahu saya hendak membuat pizza tersenyum lebar dan yang sulung sanggup tidak makan tengahari. Selepas membuat pizza saya menguli tepung lagi untuk membuat karipap inti sardin. Yang ini untuk suami sebab beliau memang tidak suka makan pizza. Selesai mengelim karipap saya simpan untuk digoreng sebelah petang.

Cara-cara hendak membuat pizza adalah seperti berikut.

Untuk membuat dohnya saya menggunakan:

500gm tepung gandum
1 paket mauripan
secubit garam
2-3 sudu besar marjerin
air secukupnya untuk menguli

Untuk toppingnya pula:

1 tin kecil sos spagetti tradisional jenama prego
1 tin nenas gegelang dalam tin }
1 paket sosej ayamas perasa cendawan } dihiris kecil-kecil
1 tin cendawan butang }
250 gm keju parut mozarella

Cara-cara membuatnya:

1. Masukkan tepung dan mauripan dalam bekas dan digaul dengan margerin hingga sebati.
Uli campuran tepung tadi dengan air yang dicampur dengan sedikit garam sehingga menjadi
doh. Rehatkan hingga naik sekali ganda. Tumbuk doh tadi kemudian uli sekali lagi dan
dibahagi 2 (untuk mendapatkan 2 saiz pizza sederhana besar)
2. Gelek doh tadi lebih kurang 2-3 cm tebal. (saya pakai ukuran agak-agak, hehe...)
Ketepikan.
3. Doh yang telah siap digelek tadi disapu atasnya dengan sos spagetti prego. Taburkan keju.
Kemudian taburkan pula sosej, cendawan butang dan nenas yang telah dihiris nipis-nipis tadi.
Akhir sekali taburkan lagi kejut parut di atasnya.
4. Bakar hingga masak. Maaflah bab menggunakan oven ini saya kurang mahir. Selalunya saya
gunakan periuk serbaguna. Semalam saya cuba gunakan oven dengan kepanasan 180 celcius
selama lebih kurang 30 minit. Bolehlah dikatakan lulus. Hehe....

3 comments:

  1. anis..nak karipap sardin..nak karipap sardin..huhuhu..nak merajuklah..mintak tak pernah dapat.esok jugak lita buat..hehehe

    ReplyDelete
  2. jauh le kak rose nak bg, kalau dkt mesti kak rose dpt rasa punya. hehe...

    ReplyDelete
  3. 500g tepung pizza untuk brape org makan? -dewasa..

    ReplyDelete